Saturday, September 8, 2007

Bedankt Truus!!!

(english version? Please scroll down)
Ik ben nu al weer bijna 1 jaar aan het ''bloggen" en er wordt me wel eens gevraagd (door niet-bloggers) wat er nou eigenlijk zo leuk aan is. Want... het kost vrij veel tijd, je hebt toch een soort verplichting om regelmatig wat te maken, je doet een poging om een beetje goede foto's te maken, die je dan moet uit zoeken en bewerken, je moet alles intikken en in mijn geval ook nog een vertaling ophoesten. Je wil het gevarieerd houden, niet altijd hetzelfde en gangbare, maar ook weer niet te ingewikkeld of te apart dat niemand het leuk vind... het is soms moeilijk een goede balans te vinden. En soms wil ook de computer en blogger niet meewerken en dan duurt het allemaal nog eens zo lang.

Maar ik zal je zeggen wat er leuk aan is... de feedback. Mensen die de moeite nemen om het te lezen én af en toe ook een commentaar erbij te zetten. Om te beginnen wéét je dan tenminste dat iemand het leest, maar soms krijg je ook een tip dat iets ergens toch te koop is, of een idee om een recept te variëren of gewoon iemand die het óók heeft gemaakt en blij met het recept is en dat maakt het eigenlijk het leukst. (Schroom dus vooral niet te reageren zou ik zeggen)!

Er zijn (gelukkig maar ;D) een aantal vaste lezers en één daarvan is Truus. Truus heeft mij regelmatig goede feedback gegeven en als klapper op de vuurpijl een heerlijk recept gestuurd. Omdat ik af en toe loop te leuren met een plaatkoek op mijn blog (ik probeer me in te houden) omdat ik die zo lekker en makkelijk vind, wist zij dat dit recept zeker iets voor mij zou zijn. En je had gelijk Truus!

Het is een recept van een Deense plaatkoek en het smaakte ons hier voortreffelijk!!! Ik heb alleen de hoeveelheid suiker iets verminderd, de koek is dan zeker nog zoet genoeg.

Drømmekage
(plaatkoek uit Denemarken - ±16 stukken)
(Recept printen)
onderste laag:
200 g melk
50 g boter (of margarine)
250 (fijne) kristalsuiker
2 tl vanillesuiker
3 eieren

250 g bloem
2 tl bakpoeder

Verwarm de oven voor op 180ºC. Vet een ovenschaal of lage braadslede (± 20 x 30 cm) in met boter en bekleed de bodem met een stukje bakpapier.

Verwarm de melk en smelt daarin de boter. Doe dit in een (mixer)kom en voeg de suikers en de eieren toe. Mix dit op de hoogste stand met de garde een paar minuten. Meng daarna de bloem en bakpoeder erdoor en giet het beslag in de ingevette ovenschaal en bak het ongeveer 20 minuten. Ondertussen kan je de bovenlaag maken.

Bovenlaag:
125 g boter (of margarine)
50 g melk
200 g bruine basterdsuiker
125 g geraspte kokos

Smelt in een pan de boter in de melk en roer er dan de basterdsuiker en kokos door heen. Strijk dit gelijkmatig uit over de onderlaag en zet het weer in de oven. Nu op 230ºC ongeveer 5-10 minuten. Laat het afkoelen voor je het aansnijdt.

Velbekomme og tusind tak Truus! ..zullen we maar zeggen ;-)

***************************************

Thanks Truus!

I´ve been blogging for almost a year and I must admit it´s a time consuming occupation. Some people (non-bloggers) ask me where the fun is in doing it: protesting computers, making the food look decent, photographing it, edit and make it appear on screen, the voice in your head saying: you háve to write another post right now, the idle attempts to make it more perfect, translating it in english in my case (probably not very usefull to anyone at all)... and ah well you know what I mean.

But I´ll tell you what is really making it all worth while: it´s the feedback. It´s just so nice to get comments, tips and information from other readers. In the English speaking countries they blog, cook and enjoy it together, preparing the same dish or bake the same pie and blog about it. I like that, but I don´t know if there are bloggers enough here to do something like that... well maybe in the future.

There are (a few) returning visitors fortunately, and one of them is Truus. She´s has spotted some
typo's, had tips about some products or magazines and she´s even -thanks to my love for traybakes- send me a recipe which I was allowed to share with you. It´s a traybake from Denmark and it´s very good... try it!
Drømmekage
(danish traybake / ± 16 pieces)
bottomlayer:
50 g butter (or margarine)
200 ml milk
1 1/4 cup sugar (250 g)

2 tsp vanilla sugar
3 eggs
250 g all-puropose flour
2 tsp baking powder

Preheat the oven to 360ºF. Grease an ovendish (approx. 8" x 12") and line with baking paper.

Melt the butter in the milk. Pour it into a mixing bowl and add the sugars and eggs. Mix this on high speed for a few minutes. Add the flour and baking powder and mix well pour this mixture in the prepared baking dish and bake fot about 20 minutes. In the meantime make the..

Topping:
125 g butter (or margarine)
50 ml milk
200 g soft brown sugar
125 g grated coconut

Melt the butter in the milk in a pan. Stir in the sugar and coconut. Spread this over the baked cakelayer and return to the oven. Turn up the heat to 450ºF and bake for 5-10 minutes. Let is cool before cutting it into pieces.

And as the danish would say (at least I hope I'm right):Velbekomme og tusind tak Truus!

12 comments:

Levine said...

Ben het helemaal met je eens Lien, de redenen die je noemt waarom bloggen leuk is. En de koek lijkt me ook heel lekker, gaat weer in de map "te maken" :-).

Anonymous said...

Ik ben het ook helemaal met je eens Lien; Bloggen is leuk, maar kost veel tijd...En soms krijg je maar weinig reacties op dingen waarover je zelf heel enthousiast bent. Ik lees met veel plezier elke dag jouw weblog en ook nog die van een aantal anderen. Ik leer er elke dag een beetje van en geniet ook van het plezier en de vakkundigheid van al deze weblogschrijvers!

Anonymous said...

Ook ik lees altijd jullie stukjes. En wilde vaak genoeg een reactie plaatsen. Maar door onbekendheid met de materie (eigenlijk geen durf) lukte dat niet. Zeg maar knopjesangst. Maar je ziet, ik kom telkens een stapje verder. Het lukt !!
Vanaf nu zul misschien wel vaker een reactie zien.
En wat je recepten betreft ,die worden regelmatig door mij uitgeprobeerd. Bedankt daarvoor.

Lien said...

@Arden...puilt die map bij jou ook zo uit???

hoi Ellen, dat geldt ook omgekeerd, ik lees die van jou ook graag. Zelf ben ik dan ook schuldig dat ik niet altijd reageer, omdat dat nou ook al zoveel tijd kost. (vooral als je een aantal blogs leest...) Maar probeer toch her en der wat te melden (als ik wat te melden heb tenminste!)

Goed zo Loes, overwin je knopjesangst!!!! Leuk je reactie te krijgen! tot de volgende keer zullen we maar zeggen!

Anonymous said...

Mijn mapje van blogrecepten puilt in elk geval wèl uit....en dan ook nog alle andere recepten uit de kookboeken, krant ed. soms krijg het wel eens spaans benauwd omdat je wel 200 jaar oud moet worden om alles wat je lekker vindt te kunnen maken.....
Laat ik het er maar op houden dat keus hebben erg leuk is :-)
En mijn complimenten voor de weer smakelijk uitziende foto's...dat is geen makkie...(is mijn ervaring ;-)

Aranka said...

ja, bloggen is inderdaad leuk.
Ik schrijf vooral om de overzeesche familie up to date te houden, ende vrienden dichter bij huis, dus ik rommel maar wat aan met mijn huis-, tuin- en keukenberichtjes :-)
Verder dit mijn blogje ook een beetje als electronisch dagboek - het moet leuk zijn om over een jaar terug te lezen waar je mee bezig was, waar je toen stond en wat de vooruitgang is.

Anonymous said...

Ga vooral door Lien, ik lees je stukjes altijd met veel plezier en print soms ook wel eens wat uit om anderen te laten lezen. Sinds kort ben ik opgehouden met alle recepten uit te printen die ik op alle blogs lees. Mijn mappen puilen uit. Ik heb me voorgenomen dat als ik een plaatkoek wil maken gewoon van te voren op jouw blog ga kijken waar ik op dat moment het meeste trek in heb :)

Gr. Renée

Anonymous said...

Hallo Lien,

Een hele tijd terug kwam ik op snelklaar.nl (de helaas gehackte site) het recept Drammer Hage tegen (zo gespeld) en dat heb ik toen eens uitgeprobeerd. Helaas klopte het recept niet (zwarte rookwolken uit mijn oven en een hoop schoonmaakwerk achteraf), maar ik ga er helemaal van uit dat jouw recept wel klopt. Hoera, nu kan ik hem dan alsnog maken!
Weet je zeker dat dit gebak Dramme Hagen heet en wat betekent het?
Ga vooral door met je mooie blog, ik en velen met mij zijn er erg blij mee!!

Groetjes, Mamuffin.

Lien said...

Mamuffin, bedankt voor je reactie. Ja dat heb je ervan als je zonder checken een typfout overneemt. Ik heb even gegoogled en het is dus: Drømmekage in het Deens.
Kage betekent koek, en drømme iets van droom. Dus Droomkoek.
(ik heb het meteen even veranderd!)

En kijk dit is nou precies wat ik bedoel dat we zo elkaar helpen, dankjewel voor het meedenken! En ik hoop dat deze beter smaakt!

Anonymous said...

Lien, it´s been a while since I last came to visit your blog and I just chose the right day, your post is very true. I have the same feeling and love to get the responses from the readers and fellow bloggers. I loved this recipe and will be copying to fix it soon. It is nice to know they have this coconut passion in Denmark as we do here in Brazil.
I often bake your MegaSeed Bread and it is a winner in my table!
Thank you for sharing so many great things. Love,
Verena

www.mangiachetefabene.wordpress.com

Anonymous said...

Hallo Lien,

Ik heb je Drømmekage gemaakt en hij is prima gelukt! Hij smaakt heerlijk. Ik ga hem zeker vaker maken! Ik heb wel gemerkt dat de vorm zeker groot genoeg moet zijn, want als de bovenlaag er overheen lekt en verbrandt op de bodem van de oven dan staat je een vervelend schoonmaakwerkje te wachten...
Heb je trouwens gezien dat ik een Finse cake op bakkerswereld.nl heb gezet? Ook erg lekker, kan hem je aanbevelen!

Groetjes, Mamuffin.

Anonymous said...

Lien, vandaag naar een familie-bijeenkomst met een volle trommel van deze plaatkoek geweest. Had 'm al eens vaker gemaakt. En ben dus nu terug met uiteraard een lege trommel!!
Fijne paasdagen nog,
groet,
Monica